Een diagnose helpt een kind niet vooruit

Discussie met partners uit het onderwijs m.b.t. de rol van (classificerende) diagnoses in het onderwijs.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

wijziging schoolcultuur

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1 wijziging schoolcultuur op za mei 14, 2016 9:01 pm

Zelf ben ik ervan overtuigd dat de principes uit het "universal design for learning" cruciaal zullen zijn in de toekomst. Leerkrachten moeten opgeleid worden om een krachtige leeromgeving te scheppen die toegankelijk is voor een diverse leerlingpopulatie. Van bij de start creëer je een aanbod waar zoveel mogelijk leerlingen hun voordeel uithalen. Geen aanpassingen per individu maar de aanpassingen standaard maken. Uiteraard zullen er dan nog steeds specifieke zorgbehoeften zijn die een individueel aangepast traject vragen, maar heel wat minder. En dat is de enige manier om het haalbaar te maken.
Dit is een mentaliteitswijziging die reeds van in de opleiding moet meegegeven worden.
De realisatie hiervan is echter enkel mogelijk indien er de nodige middelen worden voorzien om als schoolteam deze competenties te ontwikkelen.
Voorlopig is het M-decreet enkel een verschuiving van leerlingen, maar de middelen die aan deze leerlingen toekomen schuiven onvoldoende mee.

Profiel bekijken

Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum